Verkooptechnieken

  1. Nieuw werk zoeken.

In blok heb ik gezocht naar een baantje binnen de actiemarketing. Aangezien ik al veel kennis heb over face to face marketing, wilde ik iets vinden in de call center industrie. Hier ben ik na lang zoeken uiteindelijk bij het bedrijf Custom connect uitgekomen. Custom Connect is een bedrijf waar verschillende projecten worden gedraaid. Ik werd op de loterijen gezet, nadat ik mijn sollicitatie had gevolgd. Hier leerde ik verschillende technieken hoe je mensen telefonisch moet benaderen en hoe je het beste met de klant omgaat tijdens het gesprek.

Ik ben in dienst gegaan bij dit bedrijf vanaf 3 oktober. Op deze dag had ik ook emteen mijn eerste training.

 

  1. Training volgen bij nieuw marketing bedrijf.

Nadat ik mijn sollicitatie gesprek had gehad, kreeg ik een training hoe je telefonische acquisitie aanpakt. Meteen waren er een paar dingetjes anders dan dat ik gewend was. Via de telefoon heb je namelijk niet iemand voor je staan. Hierdoor is het heel belangrijk om veel met je stem te spelen. In de training werd als eerste verteld hoe je mensen moet ontvangen aan de telefoon:

Goedemiddag, u spreekt met Laurens Oomens van de (het project waar je op staat.) Vervolgens ben je verplicht om een gelegenheidsvraag te stellen aan de klant: komt het u een minuutje gelegen?

 

Op het moment dat de klant hier op in gaat kan je daadwerkelijk beginnen met je pitch. Als eerste is het ontzettend belangrijk om het ijs te breken met de klant. Op het moment dat dit niet gebeurt zal de klant ook niet naar je gaan luisteren. Door een grapje te maken, of persoonlijke vragen te stellen aan de klant, kan je het ijs breken:

Hoe gaat het met u? eheft u een leuke dag achter de boeg? Wees niet bang ik kom u niks aansmeren, ik bel slechts voor een ontzettend leuk gesprek? Ook kan het door middel van complimenten: Wat heeft u een mooie stem! Of een compliment over waar je het met de klant over hebt. Oftewel oow, wat leuk dat u zo’n groot gezin heeft.

 

Vervolgens moet je de behoefte achterhalen van de klant. Waarom zouden zij het nou zo leuk vinden om een mooi bedrag te winnen; wat zou u doen als u nou een belachelijk groot bedrag zou winnen; wat is uw lievelingsland om op vakantie te gaan? Etc. het is hierbij ontzettend belangrijk om L.s.d. te gebruiken: luisteren samenvatten en doorvragen. Vervolgens ben je wettelijk verplicht om een paar voorwaarden te noemen, waar de klant zich aan voldoet als hij zich aansluit bij de loterij. Doe dit niet snel, of afgeraffeld, maar ben hier juist duidelijk en concreet in. Op het moment dat je dit niet doet, kan het ervoor zorgen dat de klant zich gaat bedenken. Natuurlijk wil je dit niet als verkoper. Op het moment dat je ze de voorwaarden duidelijk en concreet hebt verteld, kan je vervolgens vragen of ze mee willen doen. Op de training werd echter verteld dat je het beter niet kan vragen, maar gewoon doen:  “wat leuk dat u zo geïnteresseerd ben, ik zal voor en voor mij gelijk een bandopname starten, zodat u de actie nog eens concreet op papier hebt. Na deze zin ben  je verplicht om een wettelijke zin op te noemen. Na de bandopname zorg je nog voor een goede aftersale: vraag wat de mensen nou zo leuk vinden aan de actie en waarom ze nou echt mee doen. Dit is van belang, omdat 90% van de keuzes die mensen maken gebaseerd zijn op emoties. Op het moment dat je daarna vraagt waarom: gaat de klant nadenken en onthoudt hij het belangrijkste, wat hij ook weer meeneemt voor zichzelf, wat leid tot uitval reductie.

 

 

 

 

 

 

Uiteindelijk merkte ik echter dat dit baantje niet een uitdaging voor mij was. Vanaf de eerste dag schreef ik iedereen eruit die daar werkte. Jammer genoeg waren er geen mogelijkheden om door te groeien. Vandaar dat ik naar een nieuw bedrijf ben gaan zoeken. Het proces werd dus weer vanaf het begin uitgevoerd. Dit was pas na oud en nieuw namelijk begin februari. Dit keer was het bij een ander bedrijf: Face 2 face.

 

Face 2 face is een bedrijf die actief is op de b2c industrie. Het onderscheidt wat er wordt gemaakt, is dar het d2d is in plaats van op straat. Bij de sollicitatie heb ik mijn mogelijkheden bij dit bedrijf besproken. Aankomende maand zal ik hier werkzaam zijn als beginner. In deze periode zal ik mijzelf moeten bewijzen dat ik een waardige verkoper ben. Als ik dit bewijs, zal ik doorstromen naar een leidinggevende functie: captain of salescoach.

 

In de training heb ik voornamelijk product informatie gekregen over de verschillende goede doelen die zij draaien. Mijn eerste goede doel is actionaid. Om hier meer over te weten te komen heb ik hiervoor een documentaire gekeken, zodat ik meer weet over het project. Aan de hand van deze documentaire heb ikj een nieuwe pitch gevormd. Deze pitch heb ik in de praktijd de eerste dag uitgevoerd. Hij ziet er als volg uit:

 

Een hele goede middag mr/mvr (naambordje), wat fijn dat u zo snel open kon doen.

Weest niet bang ik ben hier niet om stroopwafels aan u te verkopen en ik zal het kort houden, u heeft wel een paar minuutjes tijd toch?

(zoals mn pa wel eens zei: het enige recht van een vrouw is het aanrecht, Dit werd natuurlijk bedoelt als grapje en in nederland is dit eigenlijk niet meer voorstelbaar. Maar in ontzettend veel derde wereld landen is dit nog steeds een huidig probleem. Dit is bizar toch?

Precies, dit is waar actionaid voor staat. Op dit moment bevindt actionaid zijn acties in 44 verschillende landen. In elk land zijn er andere problemen, maar de voornaamste bevinden zich onder de vrouwen en de kinderen. Een groot hedendaags probleem in deze landen is de armoede, waardoor ze geen goede water installaties kunnen aanleggen. Ook hier helpt actionaid mee. Hier heb je de blauwe water zuiverinstallatie stok. Deze zuiverinstallatie kost slechts een 10tje, en de kinderen in arme landen kunnen hierdoor uit elke waterbron drinken! Natuurlijk komt water hier gewoon uit de kraan, maar hoe tof is het dat je voor een 10tje een gezin kan voorzien van ‘vers’ water. Dat had u vast niet verwacht?

 

Precies. Dit is precies de reden waarom ik vandaag in uw wijk rondloop. 1 keer per jaar komen wij langs een wijk om te vragen of zij de kinderen willen voorzien van een beter leven. Dit vind u belangrijk toch?

 

Vandaag zijn wij opzoek naar 50 deelnemers in deze wijk, er hebben al 19 meegedaan, dus we hoeven er nog maar 32 te gaan! Ik zal u even laten zien hoe het in werken gaat.

 

Pak tablet

 

Eerst zal ik uw naw gegevens noteren, vervolgens krijgt u een mailtje van actionaid waar alles nog een keer in staat uitgelegd. Ook staat hier veel informatie in voer actionaid, zodat u zich nog beter kan inlezen.

 

Als u dat heeft gedaan hoop ik dat u de beangrijkheid van het project inziet en ons zo lang blijft steunen als u zefl wilt.

 

U kunt voor verschillende bedragen ons steunen. 7,50, 10 en 12,50, de meeste kiezen voor een 10tje, dus zal ik die invullen?

 

Cialdini: ben ik nog steeds over aan het inlezen. maar het begin is al gezet met de basisprincipes

 

 

Punt 3. Analyseren van pitch en deze verbeteren

 Na de dag op straat te hebben staan, merkte ik dat er een paar dingetjes veranderd aan meosten worden. Het is namelijk van belang om een goede reden te hebben waarom jij daar vandaag loopt. Dit stond nog niet in mijn pitch, daarnaast moet er meer gevoel in het goede doel worden gestopt. Meer nadruk leggen waarom iets belangrijk is. Na veel analyseren op de dag op mijn telefoon is deze nieuwe pitch eruit gekomen.

 

Pitch:

Een hele goede middag mr/ mv ..

 

Ik zal eerst mezelf even voorstellen. Ik ben Laurens Oomens en ben werkzaam in een studenten corporatie, waar wij met 300 man elk jaar ons in zetten voor een paar goede doelen, die in onze ogen echt een verschil kunnen maken.  Dit jaar hebben wij gekozen voor actionaid. Bent u hier bekend mee? Nee

Ik zal het even kort toelichten.

Ik neem aan dat u vast wel eens naar het nieuws kijkt? Jaa tuurlijk

Weet u dan ook toevallig wat er op dit moment aan de hand is in Jemen of in iedere geval iets over gehoord? Nee, ja maakt niet uit.

Door de vele oorlogen en de corruptie van de overheid in jemen zitten op dit moment 1.700000 kinderen met een ernstige ondervoeding. Dit is natuurlijk verschrikkelijk en hoef ik denk ik niet lang over door te praten, want we weten allemaal hoe erg het is toch? Ja

Op twee fronten verhelpt actionaid deze problemen. Bent u toevallig bekend met het voedselzakje? Nee

Ik zal hem even laten zien, alstublieft. Dit is een klein zakje die alle vitamines, vezels, mineralen etc bezitten. Op het moment dat zon kind dit zakje twee keer per dag krijgt, betekent dit dat ze na een maand weer helemaal hersteld zijn. Dat is fantastisch toch? (Hard ja knikken)

Op dit moment is een zo’n zakje slechts 15 cent. Dus voor een 10tje per maand wordt er een kinderleven gered. Op dit moment kampen we echter nog met een groot probleem en dat is, omdat wij relatief een klein goed doel zijn, niet alle kinderen kunnen voorzien van dit zakje, waardoor de ondervoeding nog steeds in stand blijft.

Wij als studenten corporatie willen hier verschil in brengen. Ik en mijn maten hebben zelf besloten om 1 keer per maand een biertje per persoon minder te drinken. Hierdoor leggen wij met zijn allen een 10tje in, waardoor wij met zijn allen een kind zijn  leven redden. Natuurlijk kunnen wij dit niet alleen en daarom zijn wij hier vandaag in ….

Wat we willen bereiken vandaag zijn 50 nieuwe donateurs. . Ik neem aan dat u dit een mooi doel vindt toch?

Zal ik u dan net zoals uw buren voor een 10’tje erbij zetten?

top

Daarnaast heb ik vervolgens mezelf ontzettend veel op Cialdini ingelezen. Hierdoor heb ik ook nog eens de pitch gelinkt aan cialdini. Dit kan echter nog beter uitgewerkt worden, zodat alle punten van Cialdini er vaker inkomen. Ook is schaarste nog niet echt gecreëerd op en sterke manier. Hiervoor zal ik echter nog verschillende gesprekken over hebben met mijn nieuwe salescoach.