Aangezien blok 3 heel anders is gegaan dan Blok 1 en 2 heb ik besloten om dit allemaal onder 1 kopje te zetten. maar waarom is het dan zo anders? lees het hier onder
Zelfreflectie blok 1 en 2.
In blok 1 en 2 is mij voornamelijk opgevallen dat ik het moeilijk blijf vinden om me aan te sturen tot het studeren. Dit komt doordat ik een vorm van uitstelgedrag hanteer. Op het moment dat ik daadwerkelijk mezelf aanzet om te studeren, merk ik dat ik ook in een zucht de gehele ‘studietrip’ uitzit. Het probleem zit zich echter bij het beginnen aan een project. Vaak komt dit doordat ik niet inzie wat ik eraan heb om aan dit project te werken. Of ik denk dat ik er weinig van leer, of denk dat ik mijn tijd op een andere manier nuttiger kan besteden, door bijvoorbeeld te gaan werken, met vrienden af te spreken of te gaan sporten. In blok 3 en 4 is het dus voor mij belangrijk om verantwoordelijkheden, waarvoor ik nu nog mijn kop in het zand steek, aan te pakken.
Wat heb ik geleerd tot nu toe?
Onlangs heb ik een functioneringsgesprek met mijn studiecoach Jeanette van de Ronde gevoerd. Hieruit bleek dat bovenstaand probleem mij best wel hoog zit. Om deze reden wil ik een nieuw doel toevoegen, die ik tijdens mijn stage uit ga voeren: Het uitvoeren van mijn taken en dit niet uitstellen. Dit doel valt te combineren met andere learninggoals die ik in blok 1 en blok 2 heb opgesteld.
Initiatief nemen
Een van mijn doelen was meer initiatief nemen. Als ik terugkijk op blok 3, zie ik dat ik dit al veel meer heb gedaan. Hierbij gaven mijn medestudenten aan in de P2P dat ik goed het initiatief nam en de groep meenam op sleeptouw. Hieruit blijkt dat het punt initiatief nemen aan het groeien is. Tijdens komende weken, ga ik dit punt zeker doorvoeren. In mijn stage heb ik de opdracht gekregen om een eigen team op te gaan stellen voor het project Nederlandse postcode loterij. Hierbij kan ik dus helemaal mijn eigen ding doen en zal dan ook volle bak hieraan gaan werken. Zowel het uitstelgedrag van minder leuke taken zoals: administratieve werkzaamheden als het evalueren na een lange stage dag van werknemers. Hierdoor zal ik dit leerdoel blijven ontwikkelen.
Verkooptechniek verbeteren.
In begin Blok 3 ben ik begonnen bij een nieuwe baan, namelijk bij face2facemarketing in Breda. Voor mij was dit een redelijke bekende tak van werk, omdat ik van mijn 18e tot mijn 21e al in een actiemarketing bedrijf had gewerkt. Toch bleek het heel anders te zijn. Als eerste omdat het nu door-to-door verkoop is in plaats van op een openbare plek. Hierbij heb je al een heel andere introductie als je begint te praten met de klant. In het begin was dit even wennen voor me, maar al gauw merkte ik dat je makkelijk iemands interesse kan wennen als je heel vrolijk en met veel energie iemand aanspreekt als hij de deur open doet. Als de persoon dan eenmaal jou de tijd gunt om je verhaal te doen, is het ook totaal anders dan wat ik eerst gewend was geweest. Je verkoopt namelijk geen commerciële producten, maar zoekt naar mensen die een donatie willen doen aan een goed doel. Hierdoor hoef je veel minder interesses van de klant te achterhalen, omdat je dit niet hoeft te koppelen aan het product wat je verkoopt. Daarentegen is het veel belangrijker om een emotie van de klant op te zoeken die gerelateerd is aan een probleem van het goede doel waar jij voor loopt. Als je eenmaal de emotie van de klant hebt gekoppeld aan het probleem, geef je vervolgens de oplossing van het probleem. Hiermee laat je de waarde van het goede doel zien aan de klant, waarna je hem netjes af kan sluiten en kan vragen om een donatie.
Toen ik net binnenkwam bij het bedrijf schreef ik ongeveer 3 mensen per dag in. Door trainingen te volgen, documentaires te kijken over de goede doelen en de theorie van Cialdini te koppelen aan mijn pitch, ben ik van een gemiddelde van 3 naar een gemiddelde van 5 gestegen. Hiermee was ik de een na beste van de vestiging. Om deze reden werd ik op een pilot van een nieuw project gezet, waarbij ik mezelf mocht bewijzen hoe goed mijn skills daadwerkelijk zijn: De Nederlandse Postcode Loterij. Om weer een betere pitch te krijgen, ben ik hiervoor naar een training in Rotterdam geweest die plusminus 2 uur duurde. Hierbij leerde ik alles over het product leren en hoe je dit moest aanprijzen aan de consument. NPL verkoop je op een hele andere manier dan goede doelen.
Zoals je bij goede doelen het IPOS-model (introductie, probleem, oplossing en sale) gebruikt, gebruik je bij NPL ene andere structuur. Een zeer enthousiaste en grappige opening, vervolgens geef je de reden waarom je er bent, dit doe je zodat mensen je gaan vertrouwen aangezien veel mensen al een bepaalde affectie met loterijen hebben. Zonder vertrouwen, zal je hierdoor nooit een lot verkopen. Vervolgens leg je uit wat je door die reden mag geven aan de mensen en sluit je hem direct daarna met subtiele dominantie af. Een pitch van een voorbeeld die ik zelf door afgelopen weken heb ontwikkeld: https://www34.zippyshare.com/v/XQpbgYKm/file.html
In deze pitch kan je verschillende elementen horen die belangrijk zijn in een pitch voor een loterij. Als eerste is het belangrijk een goede opening te hebben. Op het moment dat je bij iemand aanbelt, hebben de mensen gelijk een vooroordeel over je, omdat mensen vaak straatverkopers aan de deur hebben. Daarom heb ik ervoor gekozen om direct aan te geven dat ik geen geld van de mensen kom vragen, wat gebruikelijk is bij andere straatverkopers. Hiermee zorg je ervoor dat de deur niet direct in je gezicht wordt geslagen. Vervolgens is het belangrijk om te levelen met de klant die voor je staat. In het audiobestand is te horen dat ik dit doe door over een kat te gaan praten die naar buiten wilt rennen. Hierdoor bandt je met een persoon, omdat je hen helpt het huisdier te laten gedragen zoals zij willen. Vervolgens hoor je de reden waarom ik die dag aan hun deur sta, hiermee wek je de vertrouwen op van de klant, zodat zij je aanbod willen aanhoren. Daarna komt dus het aanbod, hierbij overhandig ik de boekjes, die je bij de actie wilt geven aan de klant. Dit zorgt namelijk voor wederkerigheid: ‘Het geven van een gratis trigger creëert bij de klant namelijk loyaliteit, veelal een positieve associatie en nog belangrijker een onbewust plichtsgevoel om iets terug te doen .’ (Jaap Jacops, 2012.) Daarnaast komt er ook nog een ander psychologisch effect bij kijken. Hoe langer een persoon een product in zijn handen heeft, hoe meer hij er gehecht aan wordt. Hierdoor wordt het moeilijker voor de klant om het aanbod af te slaan, omdat ze dan de boekjes niet meer mogen hebben. Vervolgens leg ik aan de klant uit hoe het systeem precies in elkaar steekt. Door precies uit te leggen wat de opties van de klant zijn, het doorspelen of eenmalig meedoen creëer ik wederom vertrouwen. Daarna is het belangrijk om sociale bewijskracht te gebruiken om de persoon mee te laten doen. Om die reden laat ik weten dat veel andere mensen in de wijk ook meehebben gedaan. Als deze mensen een mooie prijs willen door de gratis trekking, wilt u natuurlijk ook mee kunnen genieten. Op het laatste hoor je de sale, hierbij pak ik mijn tablet en vraag of dit haar postcode is. Hiermee pas je subtiele dominantie toe: eigenlijk neem je de beslissing voor hun door een confirmatie over de postcode te vragen. Deze pitch heb ik ontwikkelt tijdens de training en de drie werkdagen daarna, toen ik hem ging finetunen.
Tijdens mijn stage wil ik mijn pitch nog beter maken. Dit ga ik doen door elke dag goed te evalueren wat wel en wat niet werkt. Daarnaast zal er in blok 4 ook een nieuw doel aan dit doel gekoppeld worden. Namelijk het leren coachen van een team op NPL. Onlangs heeft mijn baas mij benaderd om een team op te gaan zetten voor NPL. Hierbij zal ik dus mijn eigen mensen uitkiezen en het tweemaal per week trainen, zodat ze zo snel mogelijk zo goed mogelijk worden.
Plannen
In blok 1 en 2 is plannen best wel lastig gegaan. Bovenaan kan je lezen dat ik een uitstel probleem heb. Hierdoor leg ik soms mijn prioriteiten op een verkeerde bezigheid, waardoor ik andere taken minder uitvoer. Ik dacht dat het zou helpen om, vanwege bovenstaande reden, elke dag een planning te maken voor de volgende dag. Zowel in de avond, als in de ochtend, waardoor ik concreet kon zien wat ik elke dag zou doen. Al snel merkte ik dat dit nog geen goede optie voor me is vanwege een ongestructuurde levensstijl. De ene avond slaap ik om 2 uur en de andere dag om 11. Tijdens mijn stage wil ik hier verandering in brengen. Aangezien ik 5 dagen per week bezig zal zijn met mijn stage, is het handig om korte termijn planningen te gaan maken per week. Hierin zal ik precies laten zien welke doelstellingen ik per week wilt behalen en hoe ik dat ga doen. Elke week zal ik samen met mijn stagebegeleider deze doelstellingen doornemen, concretiseren en evalueren. Hierdoor zal ik als eerste beter leren plannen, maar daarnaast ook meer structuur creëren in mijn leven, waardoor ik me ook beter kan houden aan mijn planning.
Daarnaast ga ik ook elke dag voordat ik naar mijn stage ga 20 minuten mediteren. Hiermee kan ik mijn hoofd leegmaken en puur kijken wat ik moet gaan doen die dag. Dit zal ook een stimulerend effect hebben op het maken van een planning en het leven in structuur.
Verbeteren van mijn Engels
In blok twee heb ik aangegeven dat ik mijn Engels wil verbeteren. Aangezien ik van plan ben om later een internationale B2B werkomgeving op te zoeken, is het handig om beter Engels te leren spreken en te schrijven. Aangezien dit nog ver in de toekomst ligt, zal ik hier een ander jaar op terug komen. Het is in mijn ogen beter om een goede cursus erin te gaan volgen, in plaats van boeken en documentaires te lezen. Aangezien ik mezelf alleen verstaanbaar hoef te maken op de momenten dat ik nu Engels spreek, vind ik het belangijker om mijn tijd te gaan steken in het ontwikkelen van andere leerdoelen. Er is echter wel een ding die ik wil verbeteren van mijn Engels: sterk presenteren in het Engels. Daarnaast ben ik van plan om het lezen van Engelse boeken voort te zetten. Als eerste om mijn Engels niveau hoog te houden en als tweede, omdat ik in blok 2 heb gemerkt dat het lezen van een boek zeer rustgevend is.
Bewegen
Ook ben ik in blok 1 en 2 veel bezig geweest met sporten. Dit wil ik ook tijdens mijn stage voortzetten. Hierbij zal ik 3 dagen per week gaan sporten, waarvan twee dagen krachttraining is en een dag cardio. Naast het bewegen wil ik me ook bezig gaan houden met betere voeding. Hiervoor heb ik verschillende boeken gelezen over wat goed is voor je lichaam. Aan de hand van deze boeken heb ik voor mezelf een voedingsschema gemaakt. Hierbij is gelet op de verschillende voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. Tevens is dit voedingsschema het bewijs voor de onderzoeken die ik heb verricht door het lezen van boeken en internet sites.
In Blok 1 en 2 ben ik nog niet op mijn streef vetpercentage uitgekomen. Dit zal dan ook een doel zijn voor aan het einde van blok 4. Hierbij ga ik elke week mijn vetpercentage en gewicht opmeten. Aan de hand hiervan kan ik concreet zien wat de progressie is van mijn lichaam.
Feedback
Om een beter inzicht te krijgen over mijn leerdoelen heb ik met meerdere mensen gesprekken gevoerd.
Feedback houding en gedrag
Jeanette van de ronde (Coach, School)
In het tweede functioneringsgesprek heb ik een zeer goed gesprek met Jeanette gehad over hoe ik me afgelopen tijd voel en waar ik het meest tegen aanloop. Ook zijn er verschillende tips en tricks benoemd die ervoor zullen zorgen dat ik een zo goed mogelijk mijn persoonlijke leerweg doorloop.
In het gesprek kwam ik op een emotioneel hoogtepunt, waarbij ik mezelf zeer erg verweet dat ik confrontaties ontwijk. Ik stop eerder mijn hoofd in het zand dan dat ik daadwerkelijk de problemen oplos. Dit leidt tot het verplaatsen van negatieve gevoelens naar de toekomst in plaats van het verwerken van deze gevoelens. Als eerste raadde Jeanette mij aan om een gesprek met de decaan aan te gaan, zodat ik de problemen kon bespreken. Uit dit gesprek heb ik jammer genoeg niet heel veel meegekregen, behalve een ding: Om uitstel gedrag te voorkomen moet ik voortaan elke dag een beetje aan mijn doelen beginnen te werken. Daarnaast ben ik ook naar de dokter geweest om te praten over mijn gevoelens en of ik wellicht bij een psycholoog kon gaan lopen. In dit gesprek kwam naar voren dat de dokter vond dat ik heel realistisch over mijn problemen nadacht. Hierbij gaf hij aan dat de meeste psychologische problemen behouden op het moment dat het probleem niet doorziet wordt door de persoon zelf. Om deze reden vindt hij het nog niet nodig om een psycholoog in te schakelen. Daarnaast heeft het gesprek met Jeanette me gerealiseerd dat ik de studie zeker weten door ga zetten. Eerst wist ik nog niet waarom ik precies studeerde, maar nu is dit me wel duidelijk. In het gesprek gaf ik duidelijk aan Jeanette dat ik meer een persoon ben die in de praktijk bezig wil zijn. Als ik voor werk bezig ben, ervaar ik ook geen uitstelgedrag. Ik doe mijn taken en neem mijn verantwoordelijkheden. Jeanette gaf echter aan dat mijn werk heel gespecialiseerd is. Daarom vind ik het waarschijnlijk ook leuk. School is daarentegen juist een hele brede, niet gespecialiseerde kennis bron. Aangezien ik later in mijn leven waarschijnlijk een baan als manager wil gaan vervullen, is het handig om deze brede kennis te hebben, zodat je andere mensen aanstuurt. Ook is het daarnaast belangrijk dat ik later aan grote bedrijven kan laten zien dat ik minimaal op een hbo denk niveau zit.
Deze drie redenen stimuleren mij om me weer aan te zetten voor school. Eerst liep ik de kantjes ervan af. Vanaf nu wil ik hier verandering in gaan brengen. Om deze veranderingen te meten, zal ik wederom een evaluatie gesprek gaan voeren met mijn mentor: Jeanette de Ronde.
Hubert van de weide (baas/stagebegeleider, werk)
Sinds begin maart werk ik bij een nieuw bedrijf, Face2Face marketing. Op het moment dat ik mijn sollicitatie had, gaf ik duidelijk aan dat ik zo snel mogelijk naar een leidinggevende functie wil. Hierbij sprak ik af met mijn nieuwe werkgever dat ik mezelf zou bewijzen in maart en dat ik een leidinggevende rol zou krijgen als ik bepaalde doelstellingen zou halen. Aangezien ik stage ga lopen bij het bedrijf, nodigde Hubert mij uit om te gaan eten bij beers en barrels om het een en ander te bespreken. In dit gesprek gaf hij aan dat hij mijn houding, professionaliteit, motivatie, energie en aanwezigheid zeer goed waren. Ik neem mensen mee op sleeptouw op de vestiging, mensen schrijven beter op het moment dat ze met mij lopen. Maar voornamelijk was hij te spreken over de energie die ik bij me droeg op de vestiging. Daarentegen gaf hij me ook een punt van kritiek: Ik pakte een paar keer iets wat niet van mij was. Hierbij was het niet met een negatieve intentie, alleen geeft dit in zijn ogen wel een wantrouwen. Hier zal ik komende tijd dus ook op letten. Verder was Hubert relatief verbaast over mijn leerdoelen. Op het werk ben ik iemand die juist veel initiatief neemt. Ook vindt hij het te zwaar gezegd dat ik mijn verkoop technieken wil verbeteren. Natuurlijk is hier ruimte voor, maar ik heb al heel veel kennis. Daarom gaf hij aan dat ik dit doel beter kan veranderen in het leren coachen van werknemers. Hierbij gaat het om het inwerken van nieuwe mensen, trainingen geven aan werknemers, het opzetten van een evaluatieplan, waardoor het evaluatieplan geoptimaliseerd wordt en het positief motiveren van werknemers. Hier ben ik dus ook volle bak mee bezig geweest, maar meer hierover bij het nieuwe leerdoel: leren coachen.
Leke Ostendorf ( mama )
Aangezien mijn mama me heeft opgevoed, heb ik mijn leerdoelen ook bij mijn moeder voorgelegd. Tevens is dit een heel ander perspectief. Leke gaf al snel aan dat het eerste leerdoel iets is wat ik inderdaad moet leren. Wel weet ze van zichzelf dat ze een ontzettend impulsief persoon is. Daarom raadde me ze aan mijn leven niet precies vol te gaan plannen, want dit werkt toch niet. Als er iets op mijn pad komt, kies ik er makkelijk voor om dat te gaan doen. Het gevaar zit hierin dat ik verkeerde verantwoordelijkheden kan nemen. Maar het mooie is dat ik hier ook weer van leer volgens mijn ma. Dit is afgelopen jaar ook gebleken. Van een jongen die zijn eigen weg was kwijtgeraakt, ben ik verandert in een jongeman die meer verantwoordelijkheden neemt, zijn verantwoordelijkheden neemt en kijkt naar de toekomst hoe ik mijn leven kan inrichten. Het idee om elke dag een planning te gaan schrijven, vond mijn mama een goed plan, maar niet niet realistisch. Mij kennende gaf ze aan dat ik dit een week vol zou houden en vervolgens het niet meer op zou pakken. Daarom raadde ze mij aan om een weekplanning te maken, waarin ik precies weet wat ik elke week af moet hebben. Hierbij kan ik impulsief blijven, omdat het per dag niet vast staat. Op de andere leerdoelen had mijn mama niet veel toevoegingen.
Bastiaan de Nooijer ( thuis)
Bastiaan is een huisgenoot van me waar ik vorig jaar mei ben gaan wonen. In het begin hadden we een goede band, maar daar bleef het ook bij. Sinds december zijn ik en mijn huisgenoten pas echt heel close geworden. Hierdoor is er een veilige thuissituatie gecreëerd, waar ik al mijn zorgen kwijt kon. Persoonlijk merkte ik hieraan dat ik dit een lange tijd van mijn leven dit niet heb gedaan. Ik heb altijd mijn mannetje sterk willen staan en alles zelf op willen lossen. Het is echter zeer belangrijk om jezelf te openen, omdat je anders bepaalde processen niet verwerkt, maar verschuift. Om deze reden heb ik ervoor gekozen om aan Bas te vragen of hij me ook op mijn doelen kon bekritiseren.
Bas had verschillende meningen over mijn leerdoelen, omdat ik in het afgelopen half jaar best wel veel verandert ben qua professionaliteit. In het begin van het jaar zag hij mij nooit iets plannen, veel aan school zitten. Voornamelijk speelde ik games en zat ik veel te blowen. Sinds januari is dit echter anders. Ik nam in een keer veel meer dingen serieus. Zo maakte ik een planning voor het huis: een schoonmaakrooster, plande ik leuke uitjes voor het huis, zodat we lekker met zijn allen uiteten konden. Nam ik het initiatief om vaker te koken, zodat we samen vaker aten en kwam ik met leuke ideeën om te gaan doen. Daarnaast is Bastiaan opgegroeid in Mali. Vaak als ik thuis ben, werd er veel Engels gesproken, omdat deze taal geprefereerd wordt boven Nederlands. Hierdoor gaf hij aan dat mijn uitspraak in het afgelopen jaar ontzettend is toegenomen, mijn vocabulaire gegroeid is en ik zelfverzekerder sprak. Dit is ook terug te zien in een lecture die ik onlangs heb gegeven aan 2de jaars internationale studenten op de BUAS. Hierover later nog meer.
Kees vogel (onderbaas, werk)
Aangezien een van mijn leerdoelen het verbeteren van mijn verkooptechnieken is, heb ik nog iemand van mijn werk gevraagd om een mening te geven over mijn leerdoelen. Kees sloot zich voornamelijk aan bij Hubert. Zo nam ik veel initiatief op het werk, kwam ik met creatieve ideeën, nam ik de mensen op sleeptouw zonder dat dit gevraagd hoefde te worden. Alleen kon hij geen verdere toevoeging geven over het punt plannen. Hij weet namelijk niet hoe ik plan. Wat hij er wel over kon zeggen is dat ik altijd optijd kom. Hier is ook een stukje planning voor nodig.
Leerdoelen + bewijs
Plannen
In blok twee had ik mezelf voorgenomen om elke dag een planning uit te gaan werken voor de volgende werkdag. Dit is me na twee keer doen echter niet meer gelukt. Dagen zijn ontzettend lang, waardoor ik wel een evaluatie van de dag zelf kon maken, maar niet de dingen voor de volgende dag kon plannen. Wel merkte ik dat ik hierdoor niet altijd af had wat ik wilde afmaken. Daarom ben ik in plaats van dagplanningen week planningen gaan maken. Deze weekplanning is vervolgens geëvalueerd met mijn stagebegeleider.
Week 16:
- Een begin maken aan het uiteenzetten van een NPL team,
- het systeem briggs en walker leren begrijpen: hoe plan je mensen in.
- hoe reserveer je wijken, wie is er geschikt voor NPL, wat is de doelgroep van NPL.
- wat is het verdien model voor NPL.
- 2 dagen werven om mijn verkoop skills te verbeteren.
- 3 x sporten.
- Naar het thuisfront voor paasen.
- Elke ochtend mediteren.
- Het uiteenzetten van het begin van een businessplan voor een nieuw bedrijf in België.
- Dinsdag naar school.
- Beginnen aan infographic.
Week 17:
- Uiteenzetten evaluatie plan.
- Briggsenwalker 100 % onder de knie krijgen.
- Eerste 20 score op NPL.
- Elke ochtend mediteren.
- Het uiteenzetten van het begin van een businessplan voor een nieuw bedrijf in Belgie.
- Onderzoeken concurrentie van andere actiemarketing bedrijven in Belgie.
- Verder werken aan de infographic.
Week 18
- Het begin van het NPL team opgezet.
- Standaard op de eerste dag van stage de werknemers inplannen in het systeem enw ijken reserveren.
- Verdienmodel voor NPL uitgewerkt.
- Infographic afgemaakt voor woensdag 1 mei.
- Een meeting plannen met het kantoor team om het evaluatie plan te bespreken.
Week 19 volgt na week 18.
Verkooptechnieken verbeten.
een leuke pitch om te zien waar ik mee bezig ben
https://www34.zippyshare.com/v/XQpbgYKm/file.html
Naast dat ik nieuwe pitches heb uitgewerkt heb ik daarnaast 2 trainingen gevolgd bij F2F. In deze trainingen heb ik het IPOS model en het AIDAS model volledig uitgelegd gekregen. Deze modellen worden gebruikt voor het werven van goede doelen. Heel mijn leven heb ik gewerkt op commerciële doelen. Goede doelen zijn daarentegen heel anders. Het is veel belangrijker om op de emotie van de klant in te spelen. Je begint met een enthousiaste opening, waardoor je de aandacht trekt van de klant. Hierna leg je het probleem uit, waar het goede doel een oplossing in biedt. Daarbij is het super belangrijk Dat je de mening van de klant achterhaald, zodat je dit als reden kan gebruiken op het moment als je afsluit. De mening achter haal je door het L.S.D. toe te passen. Door dit model laat je ten eerste zien dat je naar de klant luistert. Door kort samen te vatten wat de klant zegt, laat je dit namelijk zien. Het gevolg hiervan is, is dat de klant je gaat vertrouwen, omdat je oprecht overkomt. Daarnaast kan je door door te vragen erachter komen wat de echte mening van de klant is. Ook is het handig voor jezelf, omdat je beter onthoudt wat de klant zegt. Hierdoor kan je op het einde van je gesprek de kernwaardes van de klant terughalen, wat wederom weer resulteert in een luisterend oor en een vertrouwde omgeving voor de klant.
Leren evalueren.
Evalueren is een belangrijk element in een actiemarketing bedrijf. Door werknemers op een consequente manier te evalueren kan je pijnpunten, waardoor iemand nu nog niet schrijft wegnemen. De manier waarop geëvalueerd wordt is echter iets complex. Uit ervaringen van mijzelf en mijn baas is het vaak het geval dat er een plan op tafel komt, maar deze wordt daarna niet consequent aangehouden. Evalueren kan je niet in je eentje, maar moet iedereen uit het kantoorteam doen. Doordat op dit moment iedereen het op een andere manier doet, verliezen de evaluaties hun waarde. De werknemers doen anmelijk minder met hun evaluaties, omdat er geen systeem in het oefenen van pijnpunten gehanteerd worden. Er zijn drie verschillende manieren van evalueren:
- feed-up (Wat is de doelstelling van de werknemer)
- feedback (Hoe heeft de werknemer de taak uitgevoerd?)
- feed-forward (Hoe gaat de werknemer verder?) (Z.D. 2017)
- https://wij-leren.nl/effecten-formatief-evalueren-leerlingen-docenten.php
Het evalueren van een werknemer is het sterkste als al deze drie elementen terug komen in een evaluatie plan. Om deze reden heb ik het volgende evaluatie plan opgezet.
Evaluatieplan
Als iemand binnenkomt in het bedrijf een 5 dagen plan uitwerken. Hierbij worden korte termijn doelstellingen afgesproken waar iemand naartoe wilt binnen deze 5 werkdagen. Bijvoorbeeld een verhoging in het gemiddelde ten aanzien van de 5 werkdagen ervoor. Na elke werkdag wordt aan de hand van een formulier dag 1 t/m dag 5 geëvalueerd wat er goed ging en wat er beter kan en vervolgens afspraken gemaakt voor de volgende werkdag, waardoor de werknemer dag na dag zich kan verbeteren. Het evaluatieplan wordt aan de hand van het AIDAS model uitgevoerd. Oftewel
- Attention, wat ging er goed, wat kan er beter.
- Interest, Hoe heb je interesse bij de klant opgebouwd. Wat ging hierbij goed en wat ging er minder.
- Desire, Welk probleem heb je gebruikt en welke oplossing en op wat voor manier bracht je dit?
- Action, hoe is je sale. Tegen welke tegenargumenten liep je het meest aan, hoe ging je hiermee om en wat kan je beter doen in het vervolg.
- Satisfection, hoe is je aftersale, hoe gaat het met je uitval, hoe kan dit verbeterd worden.
Welke afspraken worden ter voorbereiding voor de volgende werkdag getroffen, waardoor het probleem bij een van de punten, bovenstaand vernoemd, opgelost kan worden.
Deze punten worden besproken samen met de captain van de dag waar zij mee hebben gelopen. Hierbij is het belangrijk dat het invullen van deze formulieren consistent wordt gedaan. Op het moment dat de 5 dagen behaald zijn, wordt er gekeken of de doelstelling die van te voren is bepaald, gehaald is en wat voor doelstellingen voor de volgende 5 dagen afgesproken wordt.
Bij Rookie: 1,8 gemiddeld
Bijvoorbeeld:
Eerste dag:1
Tweede dag:1
Derde dag:2
Vierde dag:2
Vijfde dag:3
Hierbij wordt dag op dag gekeken
Hierna gaan ze het promotor traject in: 2,5 gemiddeld
Etc.
Evaluatie Formulier: Dag 1.
Doelstelling:
score:
GIB:
Captain:
Hoe ging het?
Invullen: captain Invullen: werknemer
A -------------------------------------------------------------- O—R—V—G--ZG
I ------------------------------------------------------------- O—R—V—G--ZG
D -------------------------------------------------------------- O—R—V—G--ZG
A ------------------------------------------------------------- O—R—V—G--ZG
S -------------------------------------------------------------- O—R—V—G—ZG
Wat gin g er vandaag goed?
Wat zijn je verbeterpunten?
Welke afspraken worden er gemaakt voor de volgende werkdag om dit te verbeteren?
Evaluatie Formulier: Dag 2.
Doelstelling:
score:
GIB:
Captain:
Hoe ging het?
Invullen: captain Invullen: werknemer
A -------------------------------------------------------------- O—R—V—G--ZG
I ------------------------------------------------------------- O—R—V—G--ZG
D -------------------------------------------------------------- O—R—V—G--ZG
A ------------------------------------------------------------- O—R—V—G--ZG
S -------------------------------------------------------------- O—R—V—G—ZG
Wat gin g er vandaag goed?
Wat zijn je verbeterpunten?
Welke afspraken worden er gemaakt voor de volgende werkdag om dit te verbeteren?
Evaluatie Formulier: Dag 3.
Doelstelling:
score:
GIB:
Captain:
Hoe ging het?
Invullen: captain Invullen: werknemer
A -------------------------------------------------------------- O—R—V—G--ZG
I ------------------------------------------------------------- O—R—V—G--ZG
D -------------------------------------------------------------- O—R—V—G--ZG
A ------------------------------------------------------------- O—R—V—G--ZG
S -------------------------------------------------------------- O—R—V—G—ZG
Wat gin g er vandaag goed?
Wat zijn je verbeterpunten?
Welke afspraken worden er gemaakt voor de volgende werkdag om dit te verbeteren?
Evaluatie Formulier: Dag 4.
Doelstelling:
score:
GIB:
Captain:
Hoe ging het?
Invullen: captain Invullen: werknemer
A -------------------------------------------------------------- O—R—V—G--ZG
I ------------------------------------------------------------- O—R—V—G--ZG
D -------------------------------------------------------------- O—R—V—G--ZG
A ------------------------------------------------------------- O—R—V—G--ZG
S -------------------------------------------------------------- O—R—V—G—ZG
Wat gin g er vandaag goed?
Wat zijn je verbeterpunten?
Welke afspraken worden er gemaakt voor de volgende werkdag om dit te verbeteren?
Evaluatie Formulier: Dag 5.
Doelstelling:
score:
GIB:
Captain:
Hoe ging het?
Invullen: captain Invullen: werknemer
A -------------------------------------------------------------- O—R—V—G--ZG
I ------------------------------------------------------------- O—R—V—G--ZG
D -------------------------------------------------------------- O—R—V—G--ZG
A ------------------------------------------------------------- O—R—V—G--ZG
S -------------------------------------------------------------- O—R—V—G—ZG
Wat gin g er vandaag goed?
Wat zijn je verbeterpunten?
Welke afspraken worden er gemaakt voor de volgende werkdag om dit te verbeteren?
Door dit evaluatie plan kunnen we evaluaties structureel terug laten komen bij de werknemer. Hierdoor weet de werknemer, als kantoor team, de pijnpunten en pluspunten van de employee. Waardoor de werknemer zelf om specifieke tips vragen en weet hij waaraan hij moet werken. Voor het kantoorteam is het ook handig, aangezien wij praktijk trainingen kunnen geven op de aspecten dat de employee nodig heeft.
Leren coachen.
Om te leren coachen heb ik op 4 mei een training, waarbij ik met de baas en onderbaas een individuele training krijg, hoe je mensen het beste kan benaderen. Meer informatie zal hier over volgen in blok 4.
Engels lecture geven.
Op maandag 15 april werd ik door mijn stage begeleider benadert met een super tof voorstel. Buas had F2F namelijk benaderd met de vraag of wij een lecture konden geven over marketing en sales aan internationale tweede jaars studenten. Toen Hubert vroeg of ik er ook eentje wilde geven, was ik meteen super enthousiast. Bijna niemand krijgt de kans om op deze leeftijd een lecture te geven aan internationale studenten. Samen met mijn onderbaas, Kees, kwam ik 2 dagen van te voren bij elkaar om een presentatie in elkaar te zetten. Na veel oefenen stonden we op donderdag 19 april voor de klas. In het begin was het best spannend, maar toen we eenmaal begonnen, merkten we dat we de klas daadwerkelijk inspireerden. Nadat we de lecture hadden gegeven, kregen Hubert, Kees en ik hier zoveel energie van dat wij hier een bedrijfje in willen gaan starten. Hierbij denken wij aan vaker lectures geven aan hoge scholen, bedrijven en andere plekken waar presentaties over sales en mindset nodig zijn. Ik merk dat trainingen geven überhaubt iets is waar ik heel veel energie vandaan haal. Daarom wil ik in blok 4 en in de komende jaren meer trainingen gaan geven binnen F2F. Hiervoor zal ik zelf ook trainingen gaan volgen bij bedrijven die uitleggen hoe je mensen het beste kan inspireren. Aangezien na de lecture 5 studenten naar ons toe kwamen met het verhaal dat ze zeer gemotiveerd waren door ons om weer hun leven op te pakken en ons dankbaar waren voor de presentatie, denk ik dat trainingen geven een passie is van mij die ik moet gaan aanwakkeren.
Mediteren.
Bij het mediteren heb ik verschillende soorten van mediteren gebruikt. In het begin deed gebruikte ik filmpjes op Youtube om een guideline te hebben. Door deze quideline leerde ik hoe ik mijn eigen lichaam in slaap kon laten vallen, terwijl mijn gedachtes actief wakker blijven. Hierdoor ben ik afgelopen paar weken heel dicht bij mezelf gekomen. Ten eerste heeft dit geholpen om me volledig af te kunnen zetten van het blowen. Blowen was een groot probleem van mij. In het begin van het verslag van blok 3 is te lezen dat ik veel last heb van uitstelgedrag. Blowen zorgde ervoor dat ik het uistellen aanwakkerde. Op het moment dat je er eentje opsteekt vergeet je al je verantwoordelijkheden en leef je in een roes. Tijdens de derde keer mediteren, ben ik erachter gekomen waarom ik dit veel deed. Ik ontweek mijn gevoelens heel erg. Ik duwde ze namelijk liever weg dan dat ik ze verwerkte, ook wel kop in het zand steken. Door diep bij mijn eigen gedachtes te komen, kwam ik erachter dat ik helemaal niks verkeerds doe. Fouten worden gemaakt in het leven. Wat echter belangrijker is, is dat je van deze fouten leert in plaats van ervan weg te lopen.
Nadat ik mezelf had aangeleerd hoe ik in een meditatie modes kwam, ben ik zonder guidelines gaan orienteren. Eerst lukte me dit niet goed, omdat ik snel werd afgeleid door externe factoren. Daarom besloot ik toch weer terug te gaan naar quided meditation. Door een vriendin werd mij yoga Nidra aanbevolen. Om deze reden ben ik hiervan filmpjes op youtube gaan kijken. Dit leidde ertoe. Yoga Nidra zorgt ervoor dat je in een diepe relaxation terecht komt. Hierbij kan je volledig in rust komen, waardoor je dag met een rustig en veilig gevoel begint.
Youtube filmpjes:
https://www.youtube.com/watch?v=7H0FKzeuVVs
https://www.youtube.com/watch?v=KsMqhVfUC9w
Uiteindelijk had ik deze soort van meditatie ook gezien. Om mezelf verder te oriënteren ben ik verder gaan zoeken. De moeder van mijn beste vriend, José van de diepstraten, is een vrouw die zich zeer sterk bezighoudt met het lezen van energiën. Door deze energiën te lezen, kan zij bepaalde negatieve blokkades weghalen, waardoor je chakra weer door kan vloeien. Hierbij raadde zij mij het volgende filmpje op youtube aan om te gaan kijken om te kijken wat ik er zelf van vind.
‘417 Hz Healing music - Let go of mental blockages, Remove negative energy, Ancient Frequency music’ Door bepaalde geluidsfrequentis in de muziek kan je wederom dicht bij jezelf komen. Nadat ik dit filmpje had geluisterd voelde ik mezelf helemaal ontspannen en wist ik dat ik moest gaan stoppen met roken om mijn lichaam weer te herstellen. Helaas is dit me nog niet gelukt.
Youtube filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=KsMqhVfUC9w
Al met al is te concluderen dat mediteren me ontzettend helpt om dicht bij mezelf te komen. Daarom ga ik dit zeker doorzetten tijdens mijn stage. Het is een begin van de dag, waarin je niet afgeleid wordt door externe factoren, zoals je telefoon, tv of een ander elektronisch apparaat, waardoor ik mezelf beter voel. Daarnaast wil ik vanaf mei stoppen met roken. Hiervoor ga ik het concept shampix gebruiken. Dit is op aanraden van een familie lid.
Maak jouw eigen website met JouwWeb