Als eerste heb ik mijn website door twee professionals laten bekijken. Hierop kreeg ik verschillende punten commentaar. Als eerste gaven zij allebei aan dat ik meer gebruik moet maken van diversiteit. Op dit moment komt het lichtelijk over als een simpele site die “snel in elkaar is gezet.” Zelf heb ik er echter wel veel moeite in gestopt, omdat ik voor het eerst websites maak. Daarnaast kan ik meer diversiteit creëren door met andere achtergronden te werken en te spelen met verschillende plaatjes. Dit was dan ook de tweede tip: Voeg meer plaatjes toe om het visueel te maken. Door het visueel te maken met plaatjes kan ik het namelijk op een leuke, originele en professionele manier heel origineel maken. Ook kreeg ik als laatste van allebei te horen dat ze de kleurige plaatjes van mijn eigenschappen wel mooi vinden. Door deze plaatjes is het minder erg dat de achterkant slechts wit is. Al bij al zal ik meer met plaatjes gaan werken om bepaalde aspecten visueel te maken.
Feedback studenten kern kwadranten.
Ik heb aan twee studenten feedback gevraagd op mijn kernkwadranten. Namelijk aan sam Loonen en aan Lesley Janssen. Beide gaven zij duidelijke feedback over mijn kernkwadranten.
Sam Loonen: ik denk dat je kernkwadranten duidelijk zijn en goed uitgewerkt. Ik ben het echter niet helemaal eens met je puntje doorzettings vermogen. Soms merk ik namelijk dat je een beetje laks was met de school projecten. Dit veranderde wel aan het eind van het blok. Toen zette we allebei inderdaad erg hard door.
Lesley Janssen: je kernkwadranten zijn in mijn ogen duidelijk. Ik denk wel dat je het puntje vriendelijk zijn beter zou kunnen verwoorden. Vriendelijk zijn is namelijk in iedereen zijn ogen iets anders. Ik zou dus eerder neerzetten: iedereen in zijn waarde laten en hun bijstaan waar nodig. Of iets in die richting. Verder vind ik je kernkwadrant overtuigingskracht zeer sterk. Tot zo ver ik je ken, merk ik ook dat die eigenschap dicht bij je ligt. Als je maar geen mensen gaat manipuleren.
Feedback geven en ontvangen.
Feedback geven en ontvangen werkt alleen op het moment dat mensen elkaar vertrouwen en daadwerkelijk de gegeven of ontvangen feedback ontvangen. Hiervoor kan je een gemakkelijk trucje toepassen, waardoor mensen eerder sympathie voor je krijgen: het zogenaamde hamburger effect. Dit houdt in dat je iemand op een positieve manier kritiek levert. Eerst zorg je ervoor dat je begint met een compliment. Hierdoor creëer je namelijk een bepaalde mate van respect bij iemand. Doordat ze deze sympathie creëren zullen ze vervolgens beter en met meer aandacht luisteren naar je kritiek. De volgende stap is dan ook vertellen wat iemand kan verbeteren. Vervolgens sluit je weer af met een positief punt. Hierdoor zullen mensen eerder geneigd zijn om te onthouden wat hij of zij moet verbeteren. Dit effect heb ik zelf een lange tijd in de marketing toegepast, toen ik salescoach was bij Direct Force. In de praktijk heb ik ondervonden dat dit veel beter werkt dan dat je iemand gelijk confronteert.
Feedback krijgen heb ik zelf soms nog meer moeite mee. Op het moment dat iemand mij feedback geeft, voelt het vaak aan als iets negatiefs. Op het moment dat het negatief voelt, heb ik de neiging om minder snel te luisteren naar iemand. Het ligt er echter wel aan tot in wat voor mate iemand autoriteit heeft. Op het moment dat ik weet dat iemand ergens veel kennis over heeft, zal ik wel snel geneigd zijn om naar haar of hem te luisteren. Wat dus een leerproces voor mij is, is om altijd goed te luisteren naar iemand, voordat ik al een oordeel voer zijn mening heb klaarstaan voordat het begint.
Maak jouw eigen website met JouwWeb